Gepost door: michielkoks | zondag, 30 december, 2007

Singapore

 Hallo,

Na mijn eerdere gebrek aan updates, nu maar weer een over het eerste deel van de feestdagen hier in Azie. Ik had voor Kerst een paar dagen (ma-wo) vrij en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hectiek en drukte van HK even te ontvluchten. De vrijdag voor Kerst afgesloten met een borrel met alle senior staff van ACLA en Hyder – was de enige niet senior daar (maar heb goed gebruik gemaakt van feit dat de baas betaalde – had moeite om de billige nederlandse student in mij te onderdrukken). Volgende dag als een dolle een koffertje gekocht, wat kleren erin gegooid en op weg naar Singapore.

Om geld te besparen (€550 !) vloog ik via Shenzhen ipv via HK airport. Ik moest daarvoor dus echter wel eerst op Shenzhen Airport zien te komen. Na een metro en trein reis van 40 min kwam ik bij de Chinese grens, en dus ook Shenzhen, aan. Hier was goed het verschil te merken met hoe goed, soepel HK geregeld is, en vooral hoe (relatief) schoon HK is. Wat een ranzige lucht daar in Shenzhen. Zeker in de bus terminal, waar ongeveer 100 bussen met ronkende motoren stonden te wachten onder een overkapping. Ik moest uit zien te vogelen welke bus ik naar Shenzhen Airport moest hebben. De eerste persoon die ik ernaar vroeg sprak echter geen woord Engels, de tweede en derde ook niet… de bordjes hadden ook alleen maar onbegrijpelijke symbolen, en heb het uiteindelijk maar een Indiër met een grote koffer gevraagd. Tijdens de bustour een beetje naar buiten koekeloeren om wat op te vangen van het landschap. Waar ik eerst dacht dat het vage mist was die me mooie vergezichten ontnam, besefte ik me al snel dat dit smog was…… niet best.

Anyway, veilig aangekomen in Singapore stond de Wagenaar met kleine oogjes in de ontvangst hal, was inmiddels al zondagmorgen 03.40. Klein ritje met de taxi naar zijn huissie (zie http://arnoutwagenaar.wordpress.com) en daar bij de pool in de courtyard een sigaartje en een whisky genoten. Volgende dag beetje uitgeslapen, en redelijk ultieme toeristendag gehad, incl. bus tour door de stad en boot tour over Singapore River. Daarna…. ………..bij nader inzien, ben geen wijf, dus dagboek perikelen, daar doen we niet aan. Laten we het erop houden dat ik vier erg relaxte dagen heb gehad, met de toeristen dingen, dagje strand, beetje chillen aan de pool, boekje lezen en een avond goed stappen in het uitgaansdistrict van Singapore (wat een stuk beter te doen is dan in HK, maar helaas ook een stukje duurder).

Mijn algemene indruk, voor zover mogelijk in 4 dagen, is dat de kern van Singapore waar de ‘action’ gebeurt niet zo groot is, maar vooral dat de hele stad voor mij een beetje te steriel is. Alles is goed geregeld, zo goed, en zo gecontroleerd, dat alle verrassingen, afwijkingen en anomalieën die het leven in een stad interessant maken, zijn verdwenen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik op het moment in HK zit, waar je je op ieder moment kan verbazen over een of andere dwaas die over straat heen hobbelt, of ergeren aan een of andere k*t straat muzikant die zo vals speelt, dat iedereen er met een grote boog omheen loopt. Ik heb dit soort dingen in Singapore niet gezien, en kan me ook niet voorstellen dat ze er (veel) voorkomen. Maar vanuit GMP oogpunt is Singapore natuurlijk een fantastische stad, met allerlei fantastische voorbeelden van greening, waar ik dan ook, tot verbazing van Arnout en taxi chauffs, veelvuldig foto’s van heb gemaakt als referentie materiaal voor rapporten.

Terugkomend op Shenzhen Airport had ik een limotaxi geregeld, had geen zin om moeilijk te moeten doen met bussen, taxis en rennen om laatste trein te moeten halen. Was erg makkelijk, instappen, tukken, vanaf achterbank lachen naar douane beambte, verder tukken en uitstappen bij de voordeur van mijn apt. Nu alweer twee daagjes gewerkt, maandag nog ff en dan oud en nieuw vieren hier. Ga hapje eten met wat lui hier, en vervolgens 80’s party meepakken, maar waarschijnlijk stap ik later op de avond over naar ander feestje.

Rest mij nog jullie allemaal een goed uiteinde en bijzonder gelukkig, voorspoedig en gezond nieuwjaar toe te wensen! 

Michiel

(uiteraard nieuwe fotos op picassa)

p.s. vandaag in de krant:

“A cold-weather warning has been issued, forecasting chilly temperatures for the next few days. Senior citizens are reminded to put on sufficient clothes and to be careful when using heaters, and are advised against drinking alcohol to keep warm” …. het wordt namelijk 10-11 graden de komende dagen, mwhoehahaha! Op weg naar werk heb ik al verschillende mutsen, sjaals en dikke winterjassen gespot – ik werd dan ook raar aangekeken toen ik in mijn lamswolletje voorbij kwam stiefelen 🙂

Responses

  1. Soepele foto’s weer. En mooi dat je “even” langs kunt bij Wagenaar. Relaxed hoor.

    Maar goed, regel ook maar een goede partij voor Chinees Nieuwjaar, komen we even kijken hoe dat is.

    Tot over een week of 4.

    Wouter

  2. Toch leuk dagboekverhaal geworden hoor 😉
    Werkse nog ff vandaag en veel plezier met o&n!
    Heb je eigenlijk nog wat astronoutjes gekocht of wat leuk sierspul?!
    Have fun!

  3. Durf toch te zweren dat ik je hier even veel plezier had gewenst met die toeristen daar! Geloof dat jullie je wel vermaken? Bij deze dan maar een gelukkig nieuwjaar en houd ze maar een beetje heel die laatste dagen :D! Ik zie je vast binnenkort wel op de foto’s verschijnen ;)! x Pleun


Geef een reactie

Categorieën

