Gepost door: michielkoks | vrijdag, 24 augustus, 2007

kamers in Hong Kong….

hallo,

ff een kort berichtje deze keer (hoop ik voor jullie). Ik heb net een fatsoenlijke kamer geregeld, en voordat ik naar mijn nieuwe paleisje verhuis wil ik graag vanuit mijn ‘cel’ mijn bevindingen van de afgelopen week even met jullie delen. Vorige week moest ik helaas uit mijn hotel vertrekken, omdat de twee weken die de baas voor me had betaald waren verstreken. Ik heb in die twee weken een stuk of 8 kamers gezien, sommigen redelijk tot ok, sommigen goed, maar sommigen ook echt ranzig, extreem klein of met dubieuze huisgenoten – kortom niet echt iets fatsoenlijks (afgezien van die enkele goede, waarbij ik gewoon regelrecht verneukt ben, maar dat is een verhaal apart….). Ik moest dus vorige week verhuizen naar iets tijdelijks, want ik had er alle vertrouwen in dat in de weken die zouden komen ik wel iets fatsoenlijks zou vinden. Internet afgestruinend naar betaalbare studio appartementen kwam ik terecht bij een bedrijfje dat een hostel heeft, maar ook studio’s verhuurd. Zo gezegd, zo gedaan: afspraak maken om even te kijken of het er allemaal wel zo goed uit ziet als op de foto’s, even kijken of de eigenaren er uberhaupt niet al te louche uitzien en dan de deal maar sluiten. €veelteveel€ voor 2 weken.  Aangekomen in studio blijkt die bij daglicht toch net iets kleiner te zijn dan toen ik ‘m twee dagen ervoor in de avondschemering had gezien. Stel je het volgende voor: je komt, met in je ene hand een volle sporttas en een te grote zak met vuile was, en in je andere hand het hengsel van je samsonite (yso, b’vo 🙂 ) een kamer binnenlopen. je wilt de deur achter je dicht doen, maar moet eerst je samsonite nog een stukje achter je aan trekken zodattie bijna vertikaal staat, dan die unit een kwartslag draaien, jezelf tussen de muur en de samsonite uitwurmen, om vervolgens de deur eindelijk dicht te kunnen doen – en ondertussen stoot je je hoofd keihard tegen de hoogslaper die hier op 1.75m hoogte zit (kleine kutchinezen!). Maar ik was binnen, en uit de hitte hier buiten op straat.  Vervolgens kijk je nog eens om je heen: een ‘bureau’ waar net mijn laptop en een externe harde schijf op past, ruimte mijn muis te gebruiken is er amper. een bijzet tafeltje waar ik mijn telefoon op kan leggen als ik die wil opladen, en mijn arm zodat ik wel fatsoenlijk kan ‘muizen’ en dus die ‘hoog’slaper, met aan het voeteneind een televisie. Eenmaal uitgezweet mijn koffer neergelegd om wat schone kleren te pakken. Als ik daarna weer naar buiten wil, kom ik tot de ontdekking dat de enige plek waar ik mijn koffer uberhaupt neer kan leggen naast de deur is, zodat ik mijn koffer weer dicht moet persen (mam, zo netjes als jij dat apparaat had ingepakt… dat lukt me nooit meer……) om de deur open te krijgen. Eenmaal buitengekomen werd ik overweldigd door de mensen massa – niet te geloven. Ik had al verteld dat het druk was bij de MTR, maar dit was gewoon buiten op straat, overal mensjes, net een grote mierenkolonie. Ik ben op een gegeven moment bij een stoplicht gaan staan om te kijken hoe van twee kanten groepen mensen van zo’n 100-200 man op elkaar in lopen, opgaan in een grote bol van mensen die tegen elkaar aan botsen zonder sorry te zeggen of uberhaupt maar om te kijken en dan vervolgens weer langzaam opsplitsen in afzonderlijke groepjes. fotos in album CWB01 geven een kleine impressie, maar zijn genomen op een rustige dag. Op de terugweg even langs de supermarkt om sushi te halen ( €3 voor een assorti  waar ik genoeg aan heb) en weer terug naar mijn cel om ff te internetten en vervolgens te gaan slapen in mijn riante hoogslaper. Halverwege de nacht word ik wakker van chinees gebler, en na luttele seconden verdwaasd om me heen te kijken, besef ik dat ik met mijn voeten de televisie heb aangezet! GVA, wat is dit hok klein!

Als laatste, kort, de ‘badkamer’: een douche cabine met daarin ook een wastafel en het toilet. Als ik in het midden ga staan kan ik mijn armen niet strekken. Douchen gaat maar hang half over de plee heen… combineren kun je leren 🙂 Er komt een in ieder geval wel een goede straal warm water uit – dus daar zal ik niet over klagen.

Maar vandaag dus een nieuw appartement geregeld. Hemelsbreed hier 300 mtr vandaan, dus van die hordes chinezen ben ik voorlopig nog niet verlost. Ben er erg blij mee. 15 min. naar mijn werk, 5 min naar park, 15 min. naar het strand, 15-20 minuten naar uitgaanscentrum en binnen een straal van 200 meter ongeveer 100 restaurantjes en 500 winkels. Ik ga me er wel vermaken.

Tot de volgende keer 🙂

Spaeter!

Michiel

Responses

  1. En dan klagen ze op de Leidseweg af en toe over het ontbreken van een badkamer?? Beter één badhok in de keuken dan een paar vierkante meter voor ochtendgymnastiek!
    Leuke filmpjes, kunnen die ook met Chinese ondertiteling 😉 ? Succes met verhuizen!
    x Pleun

  2. HaHa, moest wel lachen hoor, voor jou misschien wat minder maar wel hilarisch opgeschreven!!
    succes in je nieuwe kamer. liefs Kat


Geef een reactie

Categorieën

