Gepost door: michielkoks | vrijdag, 10 augustus, 2007

Typhoon Signal 8 Warning

Op de website van het HK meteo instituut vandaag het volgende bericht: TROPICAL CYCLONE BULLETIN HERE IS THE LATEST TROPICAL CYCLONE WARNING ISSUED BY THE HONG KONG OBSERVATORY. THE NO. 8 SOUTHWEST GALE OR STORM SIGNAL IS IN FORCE. (PRECAUTIONARY ANNOUNCEMENTS WITH NO. 8 SIGNAL)

(1) COMPLETE ALL PRECAUTIONS IN YOUR HOME. LOCK ALL WINDOWS AND DOORS, FIT BARS INTO POSITION AND INSERT REINFORCED SHUTTERS AND GATES IF THEY ARE AVAILABLE. ADHESIVE TAPE FIXED TO LARGE WINDOW-PANES IN EXPOSED POSITIONS WILL REDUCE DAMAGE BY BROKEN GLASS. STORM WATER DRAINS SHOULD BE CLEARED OF LEAVES AND RUBBISH. (2) PARK YOUR CAR WHERE IT IS LEAST LIKELY TO BE DAMAGED.(3) DO NOT STAND NEAR WINDOWS ON THE EXPOSED SIDE OF YOUR HOME. MOVE ALL FURNITURE AND VALUABLES AWAY FROM THESE AREAS. MAKE SURE YOU HAVE A SAFE PLACE TO SHELTER, SHOULD WINDOWS BE BROKEN.

En ik heb vandaag toch wel iets unieks meegemaakt, iets wat ik graag met jullie wil delen :)

Na de lunch was ik rustig verder gegaan met project waar ik vandaag aan zou werken. Om 14.00 werd ik echter ruw in mijn gedachtengang verstoord door Agnes, de lokale regelteef (vrouwlijke regelneef, maar ze is verder heel aardig hoor ;) ) die de hele crew wist te melden dat er binnen 1,5 uur een ‘Signal 8 warning' afgegeven zou worden. Ik had hier afgelopen week al over gehoord - dit is een waarschuwing dat er een zware typhoon over HK heen komt, met als gevolg dat bijna alle bedrijven en diensten (bussen, MTR, etc) er mee stoppen vanaf het moment dat die signal 8 warning geldt. Ik werd in het half uur na de mededeling er 3 keer vriendelijk op geattendeerd dat ik echt naar huis moest gaan, en niet moest vergeten voldoende water en evt. instant noodles moest aanschaffen om de avond en wellicht de volgende dag te kunnen overleven.....? Prima, dacht ik, lekker een extra middag vrij en eerder weekend, niks mis mee. Toen ik me richting de straat begaf heb ik me maar laten opslokken en meevoeren door de mensen massa richting het MTR station, het leek wel alsof die hele toren in een keer leegstroomde! Iedereen deed meteen na het uitlopen van de exit, of liever ervoor al, zijn paraplu met alle geweld open om maar niet nat te worden. (echt handig, die puntjes op ooghoogte...) Ik had de mijne niet bij me en bereidde me voor op een natte boxershort.... Dat viel erg mee, want je kon het niet eens miezeren noemen, zo ‘hard' regende het. Ik gelukkig nog wel net een taxi tackelen die net wat mensen los liet en heb dus zo een, naar alle waarschijnlijkheid barre en irritante, MTR tocht naar huis kunnen voorkomen, en werd na 10 minuutjes cruisen keurig voor het hotel afgezet. Aangekomen in het hotel kon ik mooi mijn was laten doen, dus alle shizzle een plastic zak in en naar een filipino op de hoek die dat voor €3,- voor me wilde wassen en strijken - prima dacht ik zo. Op de terugweg begon het wat harder te miezeren en ik dacht nog dat het nu echt los zou gaan. Om me heen liepen allerlei lui moeilijk te doen met hun paraplu die ze een voor een moesten terugklappen als er weer een windvlaagje langskwam, en ook de eerste aziaten in laarzen kwamen langs gestapt - je weet maar nooit of het water 100 mtr hoog komt te staan....:S -- en ik werd maar raar aangekeken dat ik geen paraplu bij me had en in dit gruwelijke weer durfde te lopen....

Terug in mijn hotel kamer maar weer een beetje internetten, en op zoek naar een kamer - lijkt eindelijk te gaan lukken, want ga, als morgen de bussen weer rijden en het leven hier weer normaal is, 2 apt-en bekijken. - anyway, ik internetten, gaat de deurbel: ‘Housekeeping'. Willen ze tape op mijn ruiten plakken voor als ze evt zouden doorwaaien! Haha. Zo'n inimiene filipino begint met billige gamma afplak tape allerlei kruizen op mijn ruiten te plakken en is er vervolgens weer vandoor; "Sank You Sir, Bye Bye". Of het gaat helpen....? Ik betwijfel het, maar grappig is het wel. Verhaal is bijna klaar - nog een aspectje... wilde namelijk net maar een pizza bestellen, je moet toch wat, maar alle pizzaboeren die ik belde, bezorgen niet vanwege de Signal 8 warning! Gelukkig zit er hier 100 mtr hemelsbreed ook een, dus dan daar maar naartoe - terwijl op het nieuws en op internet streng wordt afgeraden om naar buiten te gaan. Ik loop naar de pizzaboer toe en wil graag wat bestellen, maar ‘delivery only, sir' wordt me vriendelijk meegedeeld. ‘Ah, deze gasten dus wel', denk ik nog, ‘and you'll be charged $50,- extra because of typhoon'.... mmmmminder.... ik lach ze eigenlijk gewoon uit, erbij zeggend dat ik 100 mtr verderop woon, met als gevolg dat ik na 8 minuutjes wachten een overheerlijke dampende pizza in mijn handen heb, waarvan ik net het laatste stukje op heb. :)

Al met al is de storm zijn eigen gang gegaan en uiteindelijk niet over Hong Kong heen gekomen - maar wat kunnen de mensen hier paniekerig reageren, ongelooflijk.

vanuit kamer tape op de ramen regen in HK

vanaf parkeerdek hotel 

Responses

  1. haha hilarisch, wat een verhaal!
    Toch een leuke vrije dag op deze manier, toch?
    Nog ‘actief’ geweest in de fitnessruimte?
    liefs eef

  2. Mooie shit zo’n storm (in een glas water), zo maak je tenminste nog iets mee. Die foto van die aziaat met die paraplu is ook briljant. Veel succes nog met de zoektocht naar je appartement. Wie weet hebben ze daar ook wel een soort van Shahid 😉 In elk geval wel relax dat je daar ook filipino’s hebt die voor je wassen en strijken.

    Groeten uit NL

    Paul Rulkens

  3. Hahaha Super mooi verhaal, maar ben lekker de nuchtere Nederlander gebleven:)
    Liefs Kat

  4. Mooie pica’s koks! Je bent zeker blij met die elevator walkway of wat?? Mooi hoor! Spreek je snel

    mazzl!

  5. Ha koks

    weersverwachtingen voor komende tijd?? veel wind!!! suc6 ermee en tot snel. AAJJUUUSSSSSS


Geef een reactie

Categorieën

